Update Tree Project!

10 augustus 2016 - Kamuli, Oeganda

Lieve allemaal,

Hier de eerste update van het tree project! Gewoon om jullie te laten weten dat het super goed gaat, maar ook omdat een aantal van jullie mij wat vragen hebben gesteld en ik daarom graag wat extra informatie wil geven.

Vandaag zijn de eerste bomen geplant: 35 mangobomen, 35 sinaasappelbomen, 3 avocadobomen plus een gift van de bomenverkoper bestaande uit 3 avocadobomen, 1 jackfruitboom (dit wordt ook wel de ‘wondervrucht’ genoemd omdat hij heel veel voedsel oplevert en een heel goede voedingswaarde heeft) en 2 bomen met bloemen.

In mijn advertentie staat dat alle bomen in Nkokonjeru geplaatst zouden worden en ik moet bekennen dat het daar meteen al ‘mis’ is gegaan. Ik had namelijk een plek gevonden in een andere plaats (Kamuli) waar ik heel graag bomen wilde planten en als jullie het hier zouden zien weet ik bijna zeker dat ik jullie toestemming zou hebben. Het gaat om het land van een school met een weeshuis. In de 4,5 week dat ik hier ben, maar ook in mijn zes weken in Kenia twee jaar geleden heb ik het nog niet zo armoedig gezien. Er is niet altijd schoon water waardoor er veel gevallen van typhoid fever zijn, op het gebied van hygiëne zijn er heel veel problemen, om de dag is er een nieuw kind met malaria omdat er geen geld is voor malarianetten, kinderen moeten wachten op andere klassen voordat ze les kunnen krijgen omdat er niet genoeg meubilair is, het Engels is bepaald niet om over naar huis te schrijven en behalve hun schoolspullen hebben de weeskinderen geen enkele persoonlijke bezitting.

Ik ben in Kamuli samen met een andere vrijwilliger, Coen. Onze eerste dag stond in het teken van typhoid en hygiëne. We hebben lesgegeven over typhoid en schoon water, we hebben gezorgd dat er in ieder geval nu zeep en water aanwezig is en we hebben een ‘demonstratie handenwassen’ gedaan. Vervolgens hebben we de eerste gaten gegraven voor de bomen. Vandaag hebben we 70 bomen geplant, een heel karwij maar het werd met wijd open armen en heel veel hulp bij het planten ontvangen. Onze lessen over waarom bomen zo belangrijk zijn en ontbossing zo’n groot probleem is waren een groot succes!! We hebben malarianetten gekocht voor de weeskinderen en deze gaan we morgen ophangen. Natuurlijk zullen we ook lessen geven over malaria en uitleggen hoe de netten gebruikt moeten worden.
Het was echt schokkend om op deze school rond te lopen en te zien dat mensen zo goed als NIETS hebben. Schoon water, een stuk zeep, een tandenborstel of een malarianet zouden geen luxe, maar een vanzelfsprekendheid moeten zijn en dat is het voor deze kinderen absoluut niet. Het was wel heel leuk dat de bomen met zo ontzettend veel enthousiasme werden ontvangen en dat er meteen zo gemoedelijk samengewerkt werd om de bomen te planten. Er wordt wel eens het een en ander gezegd over het Oegandese tempo, maar toen wij voor de lunch vertelden dat we bomen zouden gaan planten en na de lunch terugkwamen was het hele land al opgeruimd en waren alle oude maisplanten eruit getrokken! Een heel positieve ervaring J. Het is lastig om iets te doen in zo’n arm gebied met veel taalbarrières, maar ik denk dat dit wel iets is waar de school echt wat aan heeft. Hopelijk kunnen de netten al veel malariagevallen voorkomen én over een paar jaar kunnen de bomen veel voedsel en inkomsten opleveren, wat hier zeker gelegen komt!

Morgen ga ik weg uit Kamuli, dus de rest van de bomen zullen wél in Nkokonjeru (‘mijn’ dorpje) worden geplaatst. Ik geef hier les op vier verschillende scholen en in het ziekenhuis en op deze vier locaties komen in ieder geval bomen te staan. Het voordeel hiervan is dat het planten hier ook een educatieve waarde heeft. Eerst geef ik les over het belang van bomen en het gevaar van ontbossing (maar ook over andere dreigingen voor ons milieu en oplossingen hiervoor) en daarna plant ik in het bijzijn van en met hulp van de leerlingen de bomen. Vervolgens gaan we terug naar de klas om onze ervaringen te delen. Hiermee hoop ik de scholen (en daarmee de toekomstige generatie) niet alleen van extra bomen, maar vooral ook van zo veel mogelijk bewustzijn te voorzien. Dit alles ga ik doen in samenwerking met Matthew, een lokale boer die ook precies kan vertellen wat ontbossing al voor invloed heeft gehad op de mensen uit Nkokonjeru en die kan vertalen wanneer dat nodig is zodat ik zeker weet dat de boodschap overkomt!

Ik zal ook bomen gaan planten en informatie geven / praten over ontbossing en global warming op de landen van vrouwen die deelnemen aan het microfinancieringsproject van hulporganisatie SYPO. Mijn Oegandese begeleider (en degene die mij heeft geïnspireerd om dit project op te zetten, zie daarvoor ook het blog ‘over de Olifant en de Rat’) leidt dit project. Het project geeft vrouwen een kleine lening en de hulp om een eigen bedrijfje op te zetten en zo op te klimmen uit de armoede. Hierover kunnen jullie eventueel meer lezen in mijn vorige blog. Het belangrijkste is dat het hier gaat om hardwerkende vrouwen (een voorwaarde om mee te kunnen doen aan het project) die het absoluut niet breed hebben. Daarom leek dit mij een heel goede derde locatie voor de bomen. Deze vrouwen en de scholen zullen dus eigenaren van de bomen worden. Als jullie dat interessant vinden kan ik binnenkort ook een update plaatsen waarin ik wat meer vertel over deze vrouwen en hun verhalen.

Ik kies er bewust voor om voor het overgrote deel fruitbomen te plaatsen, omdat deze voor de mensen hier ook veel opleveren. De kans is dan een stuk kleiner dat ze gekapt zullen worden en het brengt natuurlijk economisch voordeel. Ik wil ook een aantal andere boomsoorten gaan plaatsen met een specifieke functie, zoals lemongrass. Dit werkt afwerend voor muggen en is dus voordelig om dicht bij slaapplaatsen te planten tegen malaria. Wanneer ik bomen ga planten bij de vrouwen van het microfinancieringsproject zal ik goed te zien krijgen hoe de mensen hier leven en werken en tegen welke problemen ze aanlopen. Daar kan ik dan ook op inspelen met de boomsoorten die ik koop. Hiervoor zal ik uiteraard ook advies aan boer Matthew vragen.

Ik hoop dat ik voor nu de meeste vragen een beetje heb kunnen beantwoorden, laat het anders gerust weten! Ik vind het geweldig om te zien dat er zoveel enthousiasme is en dat ik al zoveel donaties heb gekregen! Het is mooi dat mensen uit ‘verwachte hoek’ je ook daadwerkelijk steunen, maar dat er ook uit onverwachte hoek allemaal mensen zeker bereid zijn om hun steentje bij te dragen, super! Bij deze wil ik iedereen ontzettend bedanken, WEBALE NYYO (thank you so much)!

1. Arris Hardeman:
    10 augustus 2016
    Hoi lieve Florence, ik hoop dat jij bij de eerste sessie van het bomen planten niet zulke verschrikkelijke blaren in jouw handen hebt gekregen als bij het roeien. De mensen daar moeten ook roeien met de riemen die zij hebben en nog tegen een bepaalde stroom van armoede in. Ik ben zo blij dat jij daar wat kunt betekenen in velerlei opzichten voor die mensen. Het is ook leuk om te lezen dat iedereen zo enthousiast reageert op jouw verhaal en spontaan mee wil helpen. Jouw aura werkt verbindend. Deze diverse soorten bomen betekenen al een heel grote verandering in het leven van deze arme mensen. Jij maakt de wereld van die mensen al een heel stuk beter. Ga zo door en verzamel zoveel mogelijk mensen om jouw heen op jouw beminnelijke manier, dan worden er nog honderden bomen geplant. Ik kijk weer uit naar jouw nieuwe belevenissen en wens jou heel veel nieuwe bomen en echte hulp voor de mensen in Oeganda en Kenia. Dikke kus, Arris
  2. Marjan Grootendorst:
    10 augustus 2016
    Lieve Fleur,
    De bus rijd op volle snelheid!!!!
    Super zoveel steun voor je plan en enthousiasme bij de uitvoering.
    Veel succes.
    Mama