Mzungu efficiency tussen de mangobomen en wat zelfvertrouwen onder de Oegandese zon

18 augustus 2016 - Nkokonjeru, Oeganda

Lieve Mzungus,

Stap in het vliegtuig naar ‘Afrika’ (bestemming niet nader gedefinieerd) en je komt terug als een ander mens. Het is echt waar, volgens veel reisorganisaties, hotels en jonge, net teruggekeerde meisjes met duizend foto’s van hen met donkere kindjes om hen heen. Dat leek me dus het proberen waard! Er zou namelijk best wat gedaan mogen worden aan mijn chaotische karakter, onhandigheid, pluishaar of de neiging om altijd 101 % te vragen. En als we dan toch bezig zijn, na het afgelopen jaar zou ik best mijn vetjes weer terug willen hebben.

Ik weet dat ‘Afrika’ erom bekend staat dat alles nogal lang kan duren, maar na zes weken wachten op zijn ‘bestelling’ zou zelfs de echte Oegandees wel wat ongeduldig worden. Als ik de afgelopen weken één ding heb geleerd, dan is het wel geduld hebben, dus ook in mijn laatste week zal ik netjes afwachten of de wonderen zich misschien toch nog komen aandienen. Maar inmiddels begin ik er stiekem ook rekening mee te houden dat het misschien allemaal niet waar is. Misschien verander je toch niet zomaar in ‘Afrika’? En ook andersom, misschien is het voor mij wel helemaal niet mogelijk om de mensen hier te veranderen. En als dat zo is, is dat dan eigenlijk wel zo erg?

Mijn conclusie tot dusver is dat het soms lastig, enorm frustrerend en best vermoeiend kan zijn, maar dat het niet erg is en je er uiteindelijk heel veel kan leren.

Ik durf wel over mezelf te zeggen dat ik hard werk en op één dag veel voor elkaar wil en kan krijgen. Als ik ergens enthousiast over ben kan ik er met volle inzet helemaal voor gaan en wil ik zo SNEL mogelijk, zo VEEL mogelijk én zo GROOT mogelijke resultaten. Vaak pakt dat goed uit, maar soms zorgt het voor problemen. Bijvoorbeeld wanneer je omgeving er toch wat anders in staat. Bijvoorbeeld de overgrote meerderheid van de inwoners van Nkokonjeru.... Mensen worden hier niet blij van het voldane gevoel na het planten van 160 bomen op één dag, maar van af en toe een schep pakken en in de schaduw bedenken dat het zo fijn is dat er binnenkort 160 bomen staan, maar dat die morgen ook nog wel geplant kunnen worden. Zeker is dat niemand blij wordt van de botsingen die hieruit kunnen voortkomen.

Je verandert niet zomaar in Afrika. Ik zal niet zomaar de rust zelve worden en wil zeker weten dat het geld van alle lieve mensen die bomen hebben gedoneerd goed terecht komt. Daar zal ik mij dan ook nog steeds 101 % voor inzetten en ik kan jullie verzekeren dat dat goed gaat (en voor een groot deel al is ge)komen. Ik kan de mensen hier ook niet veranderen. Als vreemdeling op een plek waar mensen al honderden jaren functioneren op hun eigen manier en drie kwartier te laat beginnen als uitermate stipt zien kun je niet vragen dat ze opeens hun leven omgooien en elke minuut van de dag benutten.

Wat we wél kunnen doen is van elkaar leren. Door er af en toe flink wat druk op te zetten en zelf het ‘goede’ voorbeeld te geven kan ik wat ‘mzungu-efficiency’ inbrengen en behalen we mooie resultaten. Wat waren de mensen op St. Pauls school aan het einde van de dag verbaasd en blij dat het aan het einde van de dag toch ECHT gelukt was om 160 bomen te planten! Maar door andersom af en toe ook eens niets te doen en even de tijd te nemen kun je op je gemak die zweetdruppel van je voorhoofd vegen én valt dat lachende gezicht van de persoon naast je je opeens op. Dan kun je terugkijken op wat je allemaal al hebt bereikt en hier blij mee zijn.

En dat mag ook wel, want waar ik er in Kenia moeite mee had dat ik weinig kon doen wat echt nuttig was lukt dat hier in Oeganda heel erg goed! In mijn vorige blog vertelde ik over het weeshuis in Kamuli. De tijd daar was geweldig! Op mijn laatste dag heb ik samen met een andere vrijwilliger malarianetten gekocht en deze met de kinderen opgehangen. Vervolgens hebben we het in de klas gehad over malaria en hoe je dit kunt tegengaan. Het was een groot succes! Er werd voor ons gezongen en iedereen was blij. Na vertrek kregen we bericht van de teacher dat ze nog nooit hadden bedacht om op een meer praktische en interactieve manier (een boom planten, een malarianet meenemen, kinderen vragen naar hun mening) les te geven in plaats van een monoloog van een paar uur te houden. Ze vonden het erg leuk en nu gaan ze proberen om dit zelf ook meer te doen!

Ook in Nkokonjeru krijg ik super positieve reacties. Mensen zijn vaak ontzettend dankbaar en laten dit blijken op de manieren die binnen hun macht liggen. Van het gezin waarvan de broer motordriver is kreeg ik een gratis lift naar huis, een mevrouw nam drie avocado’s uit haar eigen land voor mij mee, trossen bananen en eieren van de eigen kippen werden mij cadeau gedaan, ik  mag een nachtje in hun huisje komen slapen en er was een mevrouw die eigenhandig een enorme tak mtokebananen van haar boom hakte. Wat ze in het Engels niet duidelijk kunnen maken laten ze via Charles aan mij weten in het Luganda. Hun mooie woorden maken me niet alleen heel vrolijk en dankbaar dat ik hier mag zijn en dit kan doen, maar motiveren mij ook heel erg om er vooral mee door te gaan! Het is heel leuk om deze mensen te ontmoeten, bij hen thuis te komen en hun verhalen te horen. Ze hebben het niet makkelijk, maar doen er alles aan om uit de armoede op te klimmen en hun kinderen eten en een goede opleiding te geven.

Ik neem zeker mee terug naar Nederland dat het belangrijk is om niet alleen (heel) hard te werken voor een mooi eindresultaat, maar dat het net zo belangrijk is om lol te hebben op de weg ernaartoe. En als jij blij bent, worden anderen dat ook en komen de mooie momenten én resultaten uiteindelijk vanzelf.

Ik ben trots op en dankbaar voor alle 600 nieuwe bomen die er na vandaag al zullen zijn, alle hardwerkende vrouwen die ik heb mogen ontmoeten, alle waardering die ik hier ontvang, alles wat ik de kinderen hier op school én daarbuiten al heb kunnen leren en uiteraard alles wat ik hier zelf heb mogen leren. Als dat lukt zonder mezelf en / of de mensen hier te veranderen, laten we dan vooral onszelf blijven en elkaars sterke punten gebruiken!
Ik hoop dat de mensen hier nooit hun gastvrijheid opgeven voor productiviteit en zich nooit zo druk zullen maken over kleine dingen als wij in Europa dat kunnen doen. Ik hoop dat jullie mij er in Nederland nog steeds op zullen wijzen als ik vijf minuten te laat ben en me af en toe kunnen helpen om orde te scheppen in mijn chaos. Dan weet ik zeker dat ik met al mijn enthousiasme, hard werken en af en toe stilstaan en genieten zeker een groot deel kan bereiken van alle dingen die ik wil!

Gisteren was ik gesloopt van het fysieke werk en de culturele botsingen die die dag hadden plaatsgevonden. Of de mensen hier het nou begrepen of niet, ze hebben me geholpen met een hand op mijn schouder, praktische oplossingen, lekker eten of gewoon door het aanhoren van mijn verhaal. Je hoeft elkaars gewoontes of elkaars mening niet te delen om elkaar te kunnen helpen of iets moois te kunnen opbouwen. Ik hoop dat ook de mensen die mijn gezever zat zijn (het schrijven van dit blog heeft deze keer absoluut ook een therapeutische functie ;) ) of het niet met mij eens zijn niet schromen om ooit mijn hulp ergens voor te vragen of met mij samen komen werken om iets belangrijks te bereiken. Ook hier vinden mensen het ontzettend belangrijk dat er iets aan ontbossing gedaan wordt en dat ‘preventable diseases’ gestopt worden. Door allemaal onze eigen kracht te gebruiken om hiermee aan de slag te gaan kunnen we er echt iets aan doen. Want ‘Change begins with each of us trying to cause change’ – Charles Musisi. Je hoeft jezelf én een ander niet te veranderen om samen (in het klein) de wereld te veranderen.

Dit blog schreef ik in mijn vers opgeruimde kamer, om twaalf uur nog steeds thuis omdat ik vond dat ik rust nodig had. Ik heb gemerkt dat niemand daar slechter van wordt. Misschien verander je dan toch een beetje in Afrika….
Trouwens, na het proberen van het ‘anti-kroes’ middel van de plaatselijke supermarkt kon ik mijn haar bijna afbreken, dus die pluisjes neem ik maar voor lief. Mijn vetjes kwamen wel op on-Oegandees tempo weer terug en ondanks dat ik al weken geen andere training heb gedaan dan gaten graven en heuvels bewandelen voel ik me fitter dan ik het afgelopen half jaar ooit ben geweest! Kan ik de Gwaihir alvast dibsen voor 28 Augustus?

Veel Liefs,

Nakimuli (spreek uit Natsjimoeli, dit betekent Flower / Fleur in Luganda)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arris Hardeman:
    18 augustus 2016
    Lieve Fleur, ik heb één les altijd goed onthouden: "eis/verlang nooit van een ander, wat jij van jezelf eist/verlangt". En "verwacht niet van een ander, wat jij van jezelf zou verwachten". Een verwachting zou tot frustratie en onbegrip kunnen leiden, maar dan alleen bij jou. Daarom is het zo waardevol, dat jij de tegenhanger van jouw drukke chaotische bestaan in Nederland met die verschrikkelijke 24/7 leefwijze, als openbaring in Afrika mee mag maken. Een (iets) relaxter leven maakt mensen ook in Nederland absoluut gelukkiger en dankbaarder. Hier is alles geëconomiseerd en draait alles om geld zonder het tevredenheidsgevoel te kennen. Daar zijn de mensen eerder tevreden met wat zij hebben of hebben bereikt, ook al hebben zij niet bijna niets. Als jij terug bent in Nederland dan ben jij een rijker mens. F... de chaos, het alles en altijd maar op tijd moeten en de onszelf opgelegde hoeveelheid werk per dag, per week en per jaar. Daar heeft het kapitalisme nog geen gepolariseerde samenleving gecreëerd. Jouw lessen en bomen zullen weer een stukje welvaart en voorspoed brengen en dat is al een geweldig resultaat, ook al gaat het langzaam. Jij zult hopelijk het kleine stukje Afrika mee gaan nemen. Als jouw beschreven doel: het veranderen van mensen echt zou kunnen werken, dan weet ik nog wel een mooi project in Nederland, in Utrecht, op de Gouwestraat. Ik hoop dat jij eens de tijd vindt, om jouw prachtige verhalen nog verder uit te werken en te bundelen. Ik heb zeer genoten van jouw verhalen en openhartige ontboezemingen. Ik ben een apetrotse oom, die overal kan vertellen over zijn avontuurlijke nicht met haar geweldige Afrikaanse reizen en de mooie doelen die zij heeft bereikt. Fleur, geniet nog even van jou verblijf, kom veilig en weer een stuk rijker terug. Ik ga jou zien en een dikke kus geven voor jouw inzet voor Afrika. Arris
  2. Marjan Grootendorst:
    19 augustus 2016
    Lieve Fleur,

Een geweldig resultaat al die nieuwe bomen. Hoe die de grond in zijn gegaan en de ervaringen die je daar mee hebt opgedaan en met ons deelt, ja die klinken toch wel beetje bekend in de oren.
    Goed van je, dat je na enige frustratie kan ¨draaien¨ en het goede van al die verschillen kan zien en gebruiken.
    Heel fijne laatste week geniet van alle lieve mensen om je heen en neem de tijd (hahaha) om goed gedag te kunnen zeggen.
    Over 8 dagen rijd chauffeur Jasper voor op Schiphol, zie er naar uit om met hem mee te gaan .
    Kus mama
  3. Koos Stolte:
    20 augustus 2016
    Lieve Fleur
    Na een aantal weken vakantie jouw verhalen(wel 4 stuks) gelezen .
    Fijn dat je de tijd neemt om zo uitgebreid te vertellen over je belevenissen in het verre Oeganda en daarmee ons een beter beeld geeft van leven en de mensen daar.
    Wat een mooi resultaat heb je bereikt met het planten van al die bomen! Mooi om te lezen dat ze enthousiast zijn en mee helpen ook al gaat dat in ander tempo dan wij hier gewend zijn. Misschien voor ons iets om goed over na te denken en om af en toe een beetje gas terug te nemen. Wat mij erg trof was je verhaal over de school van het weeshuis. Kinderen die eigenlijk niets hebben en blij en dankbaar zijn met de kleine dingen die je voor doet. Wat een grote verschillen toch met onze westerse wereld en wat fijn dat je zo echt wat voor ze kan betekenen!
    Geniet van deze laatste week en de mensen die je daar dierbaar zijn geworden en dank je wel voor al je mooie verhalen.
    Voor straks goede reis en kom veilig weer thuis.
    Lieve groet Toos
  4. Rita en Mario:
    21 augustus 2016
    Hi Fleur,

Mooie reflectie! En wat een mooi resultaat, 600 bomen!
    Een mooie ervaring rijker. En....je voelt je fitter, dat is fijn zeg!

Veel plezier de laatste dagen en een goede vlucht.

Dikke kus van Mario en van mij.

groet, Rita