Tubasanyukidde!

9 juli 2016 - Utrecht, Nederland

Tubasanyukidde (Welcome) lieve allemaal!

Horiti Kenya’, mijn laatste update op dit blog stamt uit de zomer van 2014. Ik weet nog dat ik daar zat, In een broek die ooit wit was, voeten versierd met nagellak en modder en met een hoofd vol verhalen. Het zweterige internetcafé in Kisumu was niet de beste plek om te vertoeven, maar het vormde een perfect excuus om het afscheid nog even uit te stellen. Want als ik dat internetcafé zou verlaten, dan zou ik de pikipiki (motortaxi) pakken, dan zouden we over de zandwegen van de sloppenwijk scheuren, dan zouden we uiteindelijk aankomen bij Nyalenda Catholic center en dan …. Wat er die donderdag verder zou gebeuren, daar wilde ik het in mijn laatste bericht niet over hebben. Maar het had te maken met dag zeggen, horiti, een vertrekkend vliegtuig. O ja,  en met tranen. Terug in Nederland was mijn nuchtere zelf snel wedergekeerd en kan ik gewoon zeggen dat ik die dag terug naar Nederland moest en alle lieve, interessante mensen en de mooie stad Kisumu achterliet.

Ik heb in Kenia een geweldige tijd gehad en ik wist meteen dat dit niet de laatste keer zou zijn dat ik mijn voet op Oost-Afrikaanse bodem zou zetten. Niet alleen omdat ik het zo goed heb gehad, maar ook omdat ik simpelweg nog niet klaar was. Als 18 jarig meisje was ik goed voorgelicht en wist ik heel goed dat ik de wereld niet zomaar zou gaan verbeteren door in een milieuvervuilend vliegtuig te stappen en ‘iets goeds te doen voor een ander’. Maar toch stak het toen dit ook echt bleek te kloppen. In een land waar het besef van tijd geheel anders is en iedereen je aanstaart vanwege die melkflessen die jij je bruine benen noemt bereik je niet zomaar iets. Ik heb duizend nuttige, mooie en leerzame momenten gehad, maar echt een verschil maken zat er niet in. Ach, dat deerde niet, zei ik tegen mezelf. Want als ik terug was, dan zou ik de GROTE STUDIE GENEESKUNDE gaan doen. Als ik dan ooit als dokter terugkwam zou ik ECHT wat gaan doen. Oprecht. (Ik heb gehoord dat dat mijn stopwoord is).

Zo’n anderhalf jaar later zat ik in de bibliotheek van het LUMC, keihard te studeren voor de tentamens van die mooie studie, toen ik even afgeleid werd door een andere advertentie op blackboard (de site van de universiteit). Counterpart travels bood medisch studenten de kans om een leerzame ervaring op te doen in Oeganda! En toen was het gebeurd. Ik ben (nog) geen dokter, ik zal nog steeds de wereld niet kunnen veranderen en TOCH wil ik weer gaan. Ik wil nog een keer zoveel gastvrije mensen om me heen, ik wil nog een keer me inzetten voor een gezondheidseducatieproject in Afrika, ik wil nog een keer goed nadenken over wat ik kan, wat mijn idealen zijn en hoe ik mezelf kan inzetten om iets voor anderen te betekenen. En uiteraard zal ik weer voorzichtig zijn ;)
Counterpart travels is een project van SYPO, een Nederlandse hulporganisatie. Een groot deel van het geld dat ik aan hen betaal gaat naar een microfinancieringsproject van SYPO. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.sypo.nl/engels/microfinance.html. Zelf zal ik mij in gaan zetten op Maris Stella Maris Boarding school in het dorpje Nkokonjeru. Dit is een kostschool die gerund wordt door The Little Sisters Of St. Francis, een groep katholieke nonnen die onder andere ook een ziekenhuis runnen. Op de school zitten 593 kinderen in zeven klassen! Ik zal gaan helpen met ‘gezondheidseducatie’. Hoe dit precies zal gaan plaatsvinden is, net als zo ongeveer al het andere wat er de komende weken zal gebeuren, nog vrij onduidelijk. Het idee is dat we de kinderen wat bijbrengen over ziektes die in dit gebied veel voorkomen, zoals Malaria, dengue fever, HIV/aids en waterborne diseases. Dit heb ik in Kenia ook met ontzettend veel plezier gedaan! Waarschijnlijk gaan we ook de community in om mensen te vertellen over deze onderwerpen en mogelijk zijn er ook projecten in het ziekenhuis waar ik bij betrokken kan worden. Als ik ergens te weinig kennis voor heb of me niet in staat voel om iets te doen, dan zal ik hier heel duidelijk mijn grenzen stellen, MAAR, mijn witte jas en stethoscoop liggen stiekem wel ergens in die enorme berg met spullen die op wonderlijke wijze nog in mijn koffer terecht moet komen. Als ik een klein kansje zie om een keertje met een Oegandese arts mee te kijken zal ik deze zeker niet voorbij laten gaan!
Maandagavond zal ik aankomen in Entebbe en word ik opgehaald en naar de hoofdstad Kampala gebracht. Hier zal ik twee dagen in een guesthouse verblijven en een beetje wegwijs worden gemaakt. Daarna zal ik doorreizen richting Nkokonjeru.

Als ik een restje stroom en internet weet te bemachtigen (komt helemaal goed met papa’s powerbank op zonne-energie) vind ik het heel leuk om iedereen een beetje op de hoogte te houden.Ik hoor natuurlijk ook graag hoe het met jullie is! De afgelopen weken zijn best hectisch geweest en ik heb gemerkt dat er heel veel lieve mensen om mij heen zijn, die ik ook in Oeganda graag de oren van het hoofd klets. De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik SOMS dingen zal doen waar ik beter over na had kunnen denken, MEESTAL niet kort van stof zal kunnen zijn, maar zeker mijn dingen met passie zal doen en in al mijn enthousiasme ALTIJD weer op mijn pootjes terecht zal komen.
Bedankt voor alle luisterende oren, medeleven, ziekenbezoek, steun en warmte die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen. Ik neem dit mee naar een land waar ik vast ook heel interessante mensen zal gaan ontmoeten, waar ik heerlijk ga uitrusten in een cultuur waar tijd maar gewoon tijd is en waar ik tegelijkertijd mijn handen goed uit de mouwen ga steken voor iets wat ik heel belangrijk vind en waar ik mensen hopelijk (een beetje) goed mee doe.

En ja, ik mis het roeibootje nu al. En nee, het interesseert me even niet of ik psychiatrie heb gehaald – al denk ik natuurlijk van wel, lieve papa en mama. Oprecht. Fijne vakantie!

1. Marjan Grootendorst:
    9 juli 2016
    Lieve Fleur,
    Wat een mooie start van je nieuwe avontuur.
    Inderdaad aan passie en enthousiasme geen gebrek, en al is het klein, met je reis laat zien dat je meer van de wereld wilt leren kennen dat is een mooie bijdrage aan begrip en erkenning voor elkaar.
    Toen ik op mijn werk vertelde over je plannen, (en ook dat ik er toch wel een beetje tegen op zie, zolang weg, alleen enz.) was de reactie bijna steeds, dat snap ik wel maar je kunt/moet gewoon super trots zijn op haar, en dat ben ik ook.
    Goede reis, zorg goed voor anderen en jezelf en wees voorzichtig.
    Dikke kus Mama
  2. Sjak:
    Lieve Fleur,
    Super dat je ons op de hoogte gaat houden van hopelijk weer mooie verhalen.
    Wat kun jij de woorden mooi op papier zetten ,wat leest het leuk!
    Ik wens je een mooie tijd in Oeganda geniet van alle mooie momenten ,dat ga je zeker doe als ik het zo allemaal lees.
    Succes vandaag met je koffer en als het niet past moet Ron er vanavond nog maar ff op gaan zitten! !
    Dikke knuffel uit Maarsbergen
  3. Koos Stolte:
    Wat een mooi verhaal.
    Je passie, enthousiasme en inzet voor de mensen daar ontroeren mij.
    En ook al is je inbreng maar klein, het maakt zeker verschil. Je doet het toch maar.
    Ik volg graag je verhalen uit het verre Oeganda en kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Ron en Marjan jullie kunnen trots zijn op je dochter. Fijne dag nog met elkaar.

Goede reis, pas goed op jezelf en geniet van alle bijzondere en mooie momenten.
    Lieve groeten van ons allen uit Hoogeveen
    Toos
  4. Liesbeth Heijnekamp:
    Lieve Fleur,

Wat een mooi verhaal...nu al.
    Jij gaat je passie volgen en maakt de wereld er een klein beetje mooier mee!
    Succes, veel plezier en een goede reis!
    Liesbeth
  5. Arris Hardeman:
    10 juli 2016
    Hoi lieve Fleur, dappere daadkrachtige nicht, ik ben nu alweer heel trots op jou. Wat een prachtig initiatief en de bevestiging van mijn indruk. Fleur weet zo goed wat zij wil en wat zij kan, bewonderenswaardig. Als overbezorgde, meelevende, belangstellende en trotse oom hoop ik dat jij weer een geweldige tijd mag beleven in weer andere culturen. Zoveel nieuwe levenservaring op kan doen waar jij in jouw mooie toekomst veel profijt van zult hebben. Een klein veel te verlegen meisje is een mooie zelfstandige verstandige vrouw geworden en dat is fantastisch om te zien. Doe alles veilig, wees voorzichtig maar geniet vooral. Alle goede wensen voor een onvergetelijke reis en kom alsjeblieft weer veilig thuis. Love you, Arris
  6. Rita en Mario:
    Hi lieve stoere Fleur,

Mooi eerste blog van een mooi mens. Je gaat het avontuur tegemoet. Dapper en stoer.
    En jouw idealisme en ook realisme is mooi.
    Doe voorzichtig, have fun en houd ook een beetje vakantie. Want een goede dokter weet dat het belangrijk is om eerst goed voor zichzelf te zorgen. Anders kan de dokter er niet zijn voor zijn patiënten :-)

Veel plezier en take care.

Voor morgen, goede reis!

Dikke knuffel,
    Mario y Rita
  7. Judith Appeldoorn:
    Hoi Fleur,

Je begint al voor je weggaat met een mooi verhaal.
    Een heel mooie tijd gewenst en ik hoop oprecht (ik kan het ook) dat je je dromen kunt verwezenlijken.

Goede reis en doe voorzichtig

Groet Judith
  8. Lonnie Ploegmakers:
    13 juli 2016
    Hallo Fleur,
    je bent nu al je eerste 2 dagen in Kampala. Ik heb met heel veel plezier je eerste Afrika-vervolgblog gelezen en verheug me op meer. Wat in me opkomt is, dat je de wereld niet zult redden, maar wel "een beetje mooier kleuren", niet alleen daar, maar ook hier in de harten van de mensen, die je volgen. Een mooie tijd gewenst daar.
    Groeten,
    Lonnie