Horiti Kenia!

14 augustus 2014 - Kisumu, Kenia

Hi iedereen! Om het geheel compleet te maken (en om het afscheid nemen uit te stellen) hier nog snel even een update voordat ik vertrek. Zes weken geleden leek 14 juni nog zo ver weg, maar nu is het dan echt tijd om ' horiti' te zeggen. Iemand heeft mij ooit vertelt dat dit word ' goodbye'  betekent, maar gezien sommige reacties die ik kreeg kan het ook heel goed ' I love you' betekenen. De afgelopen weken was dat een reden om het maar bij goodbye te houden, maar in dit geval denk ik dat beide vertalingen voldoen.

Horiti Mama Mary!
Horiti Pandipieri!
Horiti nieuwe vrienden!
Horiti drukke compound vol dansende mensen!
Horiti Carl, Maribelle, Marc en Dady (de kleinkinderen van Mama Mary)!
Horiti Daisy (een meisje dat ook altijd bij ons op de compound komt)!
Horiti alle andere kinderen!
Horiti Anastacia, Sisi en Billy! (de kinderen van Mama Mary)
Horiti Eunice en Chris! (onze begeleiders op Pandipieri)
Horiti Denis en Steve! (mijn ' bazen' bij het HIV/AIDS project)
Horiti lekker weer!
Horiti samosa, chapati en baby banaantjes!
Horiti pikipiki' s en bodaboda' s!
Horiti alles dat en iedereen die ik nog niet genoemd heb!

Omdat de afgelopen dagen te leuk waren om onvermeld te laten volgt hieronder nog even een kort overzicht.

Vrijdag:
Vandaag hebben Sharon, Eef en ik eerst verf gekocht en daarna zijn we snel begonnen met verven. Vandaag waren alle tafels en stoelen van de ECD school in Magadi aan de beurt. En dat zijn er nogal wat. Schoonmaken, grondverf, blauwe verf, we hadden er een dagtaak aan! Om half acht ' s avonds waren we eindelijk klaar.

Zaterdag:
Nadat ik als een halve smurf vol blauwe vlekken was opgestaan, ben ik met Sharon en Eef al snel naar Pandipieri gegaan. Hier wachtte het meubilair van de andere lokatie van de ECD. Een behoorlijke klus! 's Avonds waren alle tafeltjes blauw en regende het zo hard dat we het niet meer zagen zitten om twee tafeltjes binnen te halen. Achteraf niet zo' n slim idee, maar we hebben wel een leuke dag gehad....

Zondag:
Balen! Met nog heel wat stoeltjes te gaan was Eef ziek geworden en Sharon kon ook niet helpen. Gelukkig was er zo een oplossing. Even naar de Nakumatt (de supermarktketen hier) voor wat extra kwasten en snoep en de paint party kon beginnen. Samen met de zoon van Mama Mary, een huisgenoot en zoveel kinderen als kwasten van het streetchildren project hadden we de klus zo geklaard. Ik moet vanmiddag nog wel wat spiritus naar Pandipieri brengen om de stoep schoon te maken ;) \

Maandag:
Na een lange busrit kwamen Eef, Sharon en ik aan in Naivasja. Hier hebben we geslapen in een tentje op de camping. De volgende dag zouden we naar Hell's Gate national park gaan.

Dinsdag:
Vandaag was super! We stonden om zes uur op, zodat we lekker vroeg in het park zouden zijn. Dan zijn namelijk de meeste dieren actief. In Hell's Gate kun je een safari doen op een mountainbike! Dit was heel bijzonder. We hebben een zebra op ongeveer vijf meter afstand gezien. Daarna hebben we een erg mooie wandeling gemaakt waarvan we sommige stukken in het water liepen of omhoog moesten klimmen. Het was geweldig! Hell's Gate is trouwens een inspiratiebron geweest voor The Lion King.

Woensdag:
Deze dag begon weer lekker vroeg, maar het was voor een heel goed doel! Eef en ik hebben paardgereden langs en te midden van caktusbomen, giraffen, gnoes en zebra's. Dit was een van de leukste dingen die ik hier gedaan heb.

Donderdag:
Zullen we het daar maar niet meer over hebben?

Ik zie jullie snel!
groetjes, Fleur

1. Lonnie:
    Mooi om te lezen
    Een goed reis naar huis gewenst.

Lonnie
  2. Arris Hardeman:
    14 augustus 2014
    Florence Akinyi, afscheid nemen is nooit leuk. Zeker niet van lieve mensen en daar heb jij er veel ontmoet. Jouw avonturen zullen een schitterende herinnering blijven. Wie kan zeggen dat ze in Kenia zijn geweest? Een troost mag zijn dat er in Nederland en in Utrecht ook heel lieve mensen weer op jou zitten te wachten. Wat een prachtige belevenis, wat een rijke ervaring en wat een geweldige invulling met de werkzaamheden die jij daar hebt verricht. Ik kijk uit naar jouw rijk geïllustreerde reisverslag in boekvorm. Thuis alles verder uitschrijven en decoreren met fraaie foto's. Ik ben blij dat jij ons getuige liet zijn door middel van jouw uitgebreide verslagen. Ik ben zeker ook blij als jij weer veilig thuis bent. Bedankt Fleur.
  3. Liesbeth Heijnekamp:
    Wat een leuke foto's!
    Weer goed om te lezen.
    Sterkte met het afscheid en een goede reis!
  4. Pascalle:
    14 augustus 2014
    Wouw! Je hebt echt super veel onvergetelijke dingen meegemaakt. Het was leuk je verslagen te lezen. Fijne reis terug na het lastige afscheid!
  5. Koos Stolte:
    14 augustus 2014
    Een mooie ervaring om nooit te vergeten. Moeilijk om van zoveel lieve mensen afscheid te moeten nemen.
    Doe voorzichtig en goede reis al voelt het allemaal vast wel wat dubbel .
    Bedankt voor al je mooie verhalen. Het was leuk om je zo toch een beetje te kunnen volgen. Tot gauw.
  6. Marjan Grootendorst:
    Goeie reis ,
    En ja, afscheid nemen van wat je lief is geworden,moeilijk he!
    Maar je neemt het voor altijd in herinnering met je mee.
    tot morgen mama
  7. Rita en Mario:
    14 augustus 2014
    wow.....wat een mooie foto's...
    Wat heb je nog veel gedaan de laatste week.
    Hele goede reis en morgen weer lekker in je eigen bedje...

Tot woensdag.
    Mario y Rita
  8. Arris Hardeman:
    16 augustus 2014
    Hé die Fleur, lekker geslapen in jouw heerlijke eigen bed? Jouw trotse en blije vader, moeder en liefhebbende broertje weer in de armen gesloten. Neem in ieder geval de tijd om weer aan het jachtige 24/7 tempo te wennen. Het zal een enorme omschakeling zijn ten opzichte van het relaxte leven in Kenia. Dat had ook wel iets, al men er aan gewend was geraakt, maar wel met een beetje pit op zijn tijd. Nog een fijne vakantie voordat het nieuwe "harde" leven als student weer gaat beginnen. Ik neem zomaar aan dat jij geplaatst bent voor jouw gewenste studie. Nogmaals bedankt voor jouw kleurrijke avonturen in Kenia. Ik ga je zien, liefs Arris
  9. R.Alasow:
    17 augustus 2014
    Hallo Fleur, waaw mooie foto's, schitterend gewoon.... weer gelezen met veel plezier. Welkom Home. Bedank.