Habari gani? (leeswaarschuwing: grote hoeveelheid tekst, lees het in etappes of niet :) )

23 juli 2014 - Kisumu, Kenia

Hoi iedereen! Bedankt voor alle leuke reacties op mijn blog, whatsappjes en skypegesprekken. Gisteren vond ik het heel leuk om zo veel familie op skype te zien! Later bedacht ik me dat ik wel heel veel over mezelf had gesproken, sorry daarvoor. Habari gani (hoe gaat het) met jullie? Ik heb hier meer dan genoeg tijd om alles te horen / lezen. En dat brengt mij bij de hoofdveroorzaker van heel wat verrassingen, verwonderingen, verbazingen (en soms frustraties) die ik hier ondervind: de Keniaanse perceptie van tijd. In alles is deze anders dan de Nederlandse. Er rijden hier geen treinen, maar zelfs als die er zouden zijn zouden alleen een paar mzungu’ s (blanken) misschien de moeite nemen om deze op tijd te halen. Een Keniaan sjokt ‘ s ochtends rustig voort, neemt een tuktuk eerder of (meestal) later, maakt even een praatje met iedereen die hij toevallig tegenkomt en begin ooit vast nog wel eens aan zijn werk. Als hij toevallig met mij meeloopt zal hij waarschijnlijk opmerken dat mijn tempo wel erg hoog ligt. En zoals jullie weten, ik ben niet de snelste ‘ s ochtends! Even wakker worden en dan gaat het gas erop? Vergeet het maar! Na een tijdje komen de thee (met melk, ieuw!), de krant of de gesprekspartners tevoorschijn en de productiviteit is weer ver te zoeken. Na een tijdje is er vaak niet veel werk meer te doen en wordt er maar een beetje gewacht tot het tijd is voor de lunch. Dan een grote schok: Eef en Fleur zijn precies op tijd! Hebben ze zo snel gegeten?
Ik ben er nog niet over uit of ik het nou positief of negatief vind. Aan de ene kant bevind ik me echt in een wereld zonder stress, waarin het niet uitmaakt of je iets presteert, waarin niemand haast heeft en waarin alles wel komt zoals het komt. Aan de andere kant is dit een plek waar ik me enorm kan ergeren aan inefficientie, het feit dat het bijna onmogelijk is om  aan het begin van de dag of zelfs week een paar doelen te bedenken die je wilt bereiken of het gemak waarmee mensen van hun programma afwijken en gewoon maar genieten van de rust. Ik word door iedereen uitgemaakt voor stresskip, maar ik moet bekennen dat ik hier nog behoorlijk veel moeite mee heb. Voordat ik hier kwam had ik het idée dat ik zes weken lang lekker mijn handen uit de mouwen zou gaan steken in Kenia, maar dat blijkt een stuk lastiger dan gedacht. Dit klinkt allemaal een beetje negatief – en zo voelt het soms ook – maar ik probeer dit echt te zien als een van de dingen die ik hier kan leren. Deze blog had ik al veel eerder willen schrijven, dus ik begin het al een beetje te leren.
Waarschijnlijk moeten jullie wel op tijd bij afspraken zijn en hebben jullie geen zin om een ontzettend lang verhaal te lezen, dus hieronder zal ik nog even kort per dag aangeven wat ik heb gedaan.

Woensdag:
Dit was mijn eerste werkdag. Ik liep mee bij het children rehabilitation centre. Dit is een project dat straatkinderen opvangt, ze de zorg, educatie en andere benodigdheden geeft en uiteindelijk een manier zoekt om ze weer terug te plaatsen in een gezin. In de ochtend heb ik geholpen met de administratie en in de middag wasd ik vrij, omdat ik ‘ s avonds zou werken. Dat heb ik geweten. We gingen de straat op, op zoek naar straatkinderen. Overal rook ik lijm, schudde vieze zandhanden, werd  aangekeken door (door lijm) wazige ogen (die al snel afdwaalden naar mijn tasje) en aangesproken met de vraag of ik geld kon geven of iemand mee kon nemen naar Nederland. Heel erg heftig! Wel vind ik het goed dat ik heb gezien hoe deze ‘ kinderen’  (vaak waren het leeftijdsgenoten die te oud waren geworden voor Pandipieri en dus weer terug op straat waren) moeten leven en hoe het ook anders kan zijn. Het werd me pijnlijk duidelijk dat deze jongvolwassenen niet net zoals ik een berg vol mogelijkheden met hun geboorte cadeau hebben gekregen. Ik hoop dat ik voor de jonge kinderen iets kan betekenen door mij in te zetten voor Pandipieri.

Donderdag:
Deze dag heb ik doorgebracht bij de non formal education. Dit is een school voor straatkinderen. Sommigen zijn ooit wel naar school geweest, anderen niet. Daarom zitten alle leeftijden door elkaar. Ik heb geholpen met wiskunde en in de pause heb ik samen met de kinderen afval uit hun schooltuin van de grond geraapt en in een vuur gegooid. Vroeger was hier een vuilnisbelt, dus elke keer dat de grond bewerkt wordt komt er weer nieuw afval naar boven. Het was erg leuk!

Vrijdag:
Vandaag liep ik mee met Vickie, die het children rights project leidt. Dit project komt op voor kinderrechten door de community zich ervan bewust te maken, kinderen waarvan de rechten geschonden zijn op te vangen, zich bezig te houden met community cases (soms moeten ze ook naar de rechtbank daarvoor) en nog veel meer. We hebben een jongetje naar huis gebracht, dat bij zijn oma kon gaan wonen. Eerst wilde hij geen handtekening zetten, maar daarna nam hij het Nederlandse woord voor signature wel heel letterlijk, hij omtrok zijn hand met pen! Die avond werd ik helaas een beetje ziek.

Zaterdag:
Dit was een super dag. Met een heel stel andere mzungu’ s en de Keniaanse Julie ben ik naar Kit Mikayi geweest. Een heel grote rotsformatie waar we op zijn geklommen, genoten hebben van een geweldig uitzicht en leuke verhalen hebben gehoord. (de gids sprak enkel Luo, een lokale taal, dus Julie vertaalde alles voor ons, wat ze vol overgave deed. Na afloop gingen we op de pikipiki (achterop een motor) naar huis en begon het te stortregenen. Wat hebben mensen om ons gelachen (en wij zelf natuurlijk ook). Na deze verfrissende rit voelde ik me meteen beter, al was het wel erg koud.

Zondag:
Rustige dagjes, die zijn er hier genoeg. Dit was wel een erg fijne, die we doorbrachten in het zwembad van een hotel. Lekker!

Maandag:
Na een mooi weekend begon ik bij een erg leuk project, de ECD. Dit is een schooltje voor kinderen van ongeveer vier tot zeven jaar oud. Als je hier zes bent moet je al kunnen lezen en schrijven! Natuurlijk werd er heel veel gezongen en gedanst. Erg leuk, maar soms deden de kinderen mij wel heel erg aan robots denken. Als de juf bijvoorbeeld vraagt wat de dagen van de week zijn, roepen ze in koor (loeihard!) days of the week: Monday, Tuesday …. Ze kennen allerlei rijtjes uit hun hoofd. Aan het einde van de dag werd er weer gedanst en gezongen en liepen de kinderen als supermodellen door het lokaal heen. Hahaha!

Dinsdag / woensdag:
Deze dagen was ik op twee verschillende locaties van ‘ vocational training’ . Dit is een sort mbo waar mijn leeftijdsgenoten leren voor naaister, hair dresser, kok of metselaar. Leuk om te zien, maar ik kon het project helaas niets brengen.

Donderdag:
Een geweldige dag! Vandaag was ik op een ECD van een andere locatie. Ik kan het erg goed vinden met teacher Caroline, heb vrolijk meegedanst en gezongen, ‘ examens’ afgenomen (er was maar een gum, dus de kinderen moesten steeds alles van elkaar lenen en keken dan natuurlijk ook uitgebreid op elkaars blaadje. Zodoende vulde een hele rij kinderen bij een plaatje van een driehoek ‘ rechthoek’  in), met klei gewerkt en heel veel gelachen. De middag was ik vrij, vanwege een begrafenis.

Vrijdag:
Deze dag heb ik meegelopen op de art school. Hier leren leerlingen van ongeveer twintig / vijfentwintig jaar allerlei kunstvormen aan, echt heel mooi. Ik moest van de leraar een zebra uit een boekje natekenen en heb daarna vooral met de leerlingen gekletst. Ze hebben me wat Swahili geleerd.

Zaterdag:
Deze dag had net zo goed in Nederland kunnen zijn. Onze gastfamilie had wentelteefjes gemaakt, daarna zijn we gaan zwemmen en ‘ s avonds gingen Eef en ik naar de bioscoop. Dat wilden we al eerder doen, maar het scherm was toen stuk. Omdat we de enigen waren vroegen we of de film eerder kon starten. Dat mocht niet omdat er nog mensen konden komen, maar we mochten wel vast in de zaal gaan zitten. Toen hebben we het einde van een andere film gezien!

Zondag:
Superleuk! Eef en ik gingen naar het Kakamega forest, het enige tropisch regenwoud van Kenia. Onze gids wist werkelijk over elke boom en elke vogel die je hoorde wel iets te vertellen, het rook er heerlijk en het was erg indrukwekkend om te zien. We kwamen heel grote vlinders tegen en hebben zelfs apen gespot.

Maandag:
Vandaag was ik op het patient support centre. Hier komen mensen met HIV/aids of tuberculose. Sharon hielp bij de receptie en ik mocht patienten roepen, hun gewicht en soms lengte meten (en daaruit het BMI  bepalen), de temperatuur en de bloeddruk meten. (ik hoefde niet te luisteren, alleen het manchet om de arm doen en op start klikken). Dit vond ik heel erg leuk. Ik kon eindelijk iets doen in plaats van kijken en zag allemaal verschillende mensen. Daarna mocht ik meekijken met de dokter! In de middag hebben Eef, Sharon en ik gewerkt in de pharmacy. Over lopendebandwerk gesproken! Er stonden allemaal doosjes met daarin een potje pillen en een bijsluiter. We moesten de bijsluiter in de ene vuiliszak doen en het doosje opgevouwen in de andere vuilniszak. De potjes moesten weer in de kast. Dit werd gedaan omdat de patienten anders alles weggooien op het terrain van Pandipieri. Bijsluiters lezen ze niet, dus die worden weggegooid. In plaats daarvan moeten de mensen als ze medicijnen krijgen naar een class waarin ze les krijgen over het gebruik en de mogelijke bijwerkingen ervan.

Dinsdag:
Deze dag was ik bij Wakonyu, wat ‘ wij helpen’  betekent. Dit is een project waarbij oude mensen weeskinderen opvangen. Ik heb hier de administratie gedaan.

Woensdag:
Vandaag was ik bij het HIV/aidsproject. In het begin was er niets te doen, dus hebben we een hele tijd door de sloppenwijken van Obunga gelopen. Daarna kwamen er kinderen naar een computerruimte, waar ze les kregen over een ziekte waar ik nog nooit van gehoord had. Na een tijdje mocht ik ook meehelpen en dat vond ik heel erg leuk! Na de lunch hoefden we niet meer terug te komen, want er was niets meer te doen. Toen zijn we naar de andere locatie van het project gegaan. We liepen mee met een man die op een school ging vertellen over HIV/aids. Dit deed hij op een geweldige manier! Hij maakt er een heel toneelstuk van en niet alleen de kinderen, maar ook Sharon, Eef en ik hingen aan zijn lippen. Op onze weg naar huis warden we vergezeld door een hele sliert kinderen die die mzungu’ s wel erg interessant vonden. Daarna zijn we naar een herdenking geweest van de vliegramp in Oekraine. Dit was mooi.

Dat is het tot nu toe. Ik hoop dat het begin van mijn verhaal niet te negatief klonk, want ik heb het hier heel erg goed. Ik ga ook op mijn manier proberen om wel een beetje productief te zijn. Zo willen Eef en ik werkboeken voor de ECD gaan regelen en de tafeltjes en stoeltjes schilderen op beide lokaties. Deze week is onze laatste introductieweek. Daarna mogen we een project kiezen en waarschijnlijk kan ik dan meer doen dan alleen kijken en met eigen initiatieven komen. Ik kijk er naar uit! Dit weekend ga ik naar Masai Mara. Ik zal er nu niet te veel over vertellen, omdat ik al veel te veel heb geschreven en omdat ik na het weekend waarschijnlijk helemaal vol zit met verhalen hierover.

Fijne vakantie iedereen! Laat jullie weten hoe het met jullie gaat?

Liefs,
Florence (de meeste mensen beginnen nu te leren dat ik ook een naam heb, behalve dat ik een mzungu ben. Fleur kan niemand uitspreken en als je het opschrijft kijken ze je nog vager aan. Omdat ze denken dat het een afkorting is van Florence word ik meestal zo aangesproken).

1. Merve:
    23 juli 2014
    Wat leuk allemaal Florence! Veel plezier dit weekend!
  2. Marjan Grootendorst:
    23 juli 2014
    Ha lieve Florance/Fleur,

Zoals ik je al zei,ik kan het me voorstellen het "ongeduld" en de wens om productief te zijn.
    Als ik je verslag lees denk ik wel wat maak je veel mee, alleen al het kennis maken met een samenleving zo anders dan die je gewend bent zal veel energie kosten, wat dat betreft is het dan weer goed dat het tempo niet zo hoog ligt.
    Het is fijn dat je ons zo goed op de hoogte houd van alle nieuwe dingen die je mee maakt. Leuk je uitstapje Kakamega, je kunt aan je schrijven er over merken dat jullie daar echt van genoten hebben. Ben benieuwd bij welk project je daar de komende weken je energie gaat brengen. Heel veel plezier dit verjaardagsweekend in masai mara, zorg goed voor jezelf en alle anderen daar.
    veel liefs mama
  3. Pascalle:
    Hey Fleur,

Wat een variatie in alles wat je tot nu tot nu toe hebt gedaan! Echt super leuk om te lezen.
    Geniet van alles wat je daar nog op je staat te wachten!
    Pascalle
  4. Arris Hardeman:
    24 juli 2014
    Hoi Florence, jouw verhalen kunnen mij niet lang genoeg duren. Ik vind jouw ervaringen zeer interessant. Ik begrijp zelfs uit jouw verhaal, dat tante Inge en tante Cocky daar goed werk kunnen doen in "de Pharmacy". Schrijf alles lekker op, maak veel foto's en als jij dat later bij terugkomst allemaal uitwerkt, wordt het een onvergetelijk document. Wennen aan het tempo of hun attitude kost tijd, omdat jij uit een jachtige 24/7 maatschappij komt. Ik snap jou wel, want dat hadden wij op Aruba ook. Blijf genieten, maak plezier en doe jouw ding in het te kiezen project. Blijf ons bestoken met jouw verhalen en belevenissen. Alle goeds Arris
  5. Rita en Mario:
    24 juli 2014
    Hi Fleur, super leuk om je gisteren even 'live' te zien via Skype. Ga morgen in alle rust je verslag lezen. Dan volgt er een meer inhoudelijke reactie. Zoals je gezien hebt in de appjes van Sjak, heeft je moeder gewonnen met Risk :-(
    Dikke knuffel van Mario en mij. Take care en enjoy.
  6. Judith Appeldoorn:
    25 juli 2014
    Mooi verhaal Fleur. Dat klinkt als echt onthaasten. Zouden wij hier vaker moeten doen misschien. Wat een verschil in leefgewoonten.

Groeten van Andre en Judith
  7. Koos Stolte:
    Hoi Fleur,

Fijn weer wat van je te horen! Wat een andere wereld dan dat wat wij gewend zijn. Je zou wel wat meer willen doen, maar ik lees dat je ook best wel plezier hebt een ontzettend veel beleefd. Ben benieuwd naar je belevenissen de komende weken en zie uit naar nieuwe verhalen. Pas goed op jezelf en geniet van deze bijzondere tijd!! Een vakantiegroet vanuit Emst op de Veluwe. Toos en Koos
  8. Lonnie:
    Hallo Fleur,
    helemaal leuk om te lezen. geweldig, dat je zo veel verschillende belevenissen hebt. Hoe productief zou "nietsdoen" kunnen zijn?
    Heb het goed,
    Lonnie
  9. Cocky:
    Lieve Fleur,
    Wat klinkt het relaxed en wat bijzonder dat wij juist vaak het tegenovergestelde voelen. Wij worden onrustig van zo'n relaxte manier van leven. De apotheek ziet er daar dus ook heel anders uit , geen mensen die de bijsluiters spellen en met allerlei moeilijk vragen komen. Dat lijkt mij dan weer relaxed.Hoop dat een leuk project kiest dat je voldoening gaat geven. Blijf je volgen, liefs Cocky
  10. Sjak:
    Hoi Fleur,
    Inderdaad lekker lang verhaal , maar heerlijk om te lezen!
    Wel een gevarieerde week hoor ,administratie, wegen, meten dansen, film!Ik zie dat je je creativiteit goed gaat gebruiken door de stoeltjes gaan te beschilderen , het worden vast kunstwerken .
    Nou joh lekker blijven genieten , en fijne verjaardag zondag !
    Groeten dikke knuffel van ons ook,en een hele dikke van Oma
  11. Jasper:
    He fleur,
    Gefeliciteerd met je 19de verjaardag.
    Groet jasper.
  12. Arris Hardeman:
    27 juli 2014
    Goedemorgen Florence of zoals wij jou kennen hoi Fleur, Van harte gefeliciteerd met jouw 19e verjaardag vandaag. Alle goeds gewenst voor nog heel veel geweldige jaren, zowel in Nederland als elders op de wereld, waar jij overal naar toe zal gaan. Maak er een fijne en gezellige dag van op deze zondag de 27e juli. Jij hebt toch wel vrij, hoop ik. Tot jouw volgende uitgebreide verslag. Ik kijk er naar uit, Arris
  13. Koos Stolte:
    Hoi Fleur,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er een bijzondere dag van.
    Groetjes van Toos,Koos Esther, Wibo, Jesse en Kick
  14. José en Hans:
    Hallo Fleur,

Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een verhalen. Ben benieuwd hoe de mensen daar hun verjaardag vieren.

Maak er nog een fijne vakantie van.

José en Hans
  15. Liesbeth Heijnekamp:
    Lieve Fleur,

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Als je begint met waarschuwen voor een lang verslag valt de hoeveelheid tekst bijna tegen.........!
    Ik vind het geweldig dat je zo uitgebreid beschrijft wat je meemaakt, kan niet lang genoeg hoor Fleur!
    Ben benieuwd naar je belevenissen in Masai Mara, veel plezier daar!
    Liefs, Liesbeth,Tonnie,Maris, Emma en Jonathan
  16. Liesbeth Heijnekamp:
    heeei fleurtje,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we hopen dat het een leuke dag voor je was!!!!!!!!!

xxxxxxxx mario en marisha
  17. Angelique alex verna fimke:
    28 juli 2014
    Hoi Fleur! Hou je site nog steeds bij in Frankrijk..Erg leuk.Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!.Groetjes Alex,Angelique,Verna en Fimke.
  18. Jan en Nelleke:
    30 juli 2014
    Ha die Fleur,

Wat kan jij geweldig schrijven, je zou een dochter van Arris kunnen zijn.
    Ik geniet wel van je verhalen.
    Wat een andere wereld, heeft misschien ook wel een beetje met het klimaat te maken. De afgelopen weken met die warmte liep ik in ieder geval te zuchten dat ik heel goed snap dat in warme landen het tempo wat lager ligt.
    Dus! Tempo aanpassen is volgens mij geen slecht plan.

Groetjes,
    Jan en Nelleke
  19. Rita en Mario:
    6 augustus 2014
    Hi Fleur,
    Mario en ik zijn terug van de camping. Daar hebben we gekampeerd bij ome Koos en tante Toos, Esther, Martijn, Jesse en kleine Kick. Heerlijke tijd gehad.

Net met Mario jouw video gekeken. Dat vond hij bijster interessant.

Beter laat dan....nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je een leuke dag hebt gehad.

Enne....mooie verhalen. Gewoon 'zijn' is soms van meer van waarde dan doen. En ja...dat is heel moeilijk. Ik vind het wel een levenskunst (die ik zelf niet beheers helaas....) Try.....

Take care en een hele dikke knuffel van Mario en mij.