Karibu sana!

1 juli 2014 - Utrecht, Nederland

Welkom op mijn reisblog! Het is bijna zover, vrijdagochtend vertrek ik naar Kenia. Wat ik daar ga doen?

• Vooral heel goed oppassen! (aldus zo ongeveer mijn hele omgeving, maar ook mensen die mij eigenlijk helemaal niet kennen)
  • Veel van me laten horen! (aldus vrienden en familie)
  • Betalen om te werken (aldus mijn broertje Jasper)

Als ik het zelf zou moeten omschrijven, dan zou ik eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nog niet zo goed weet. Wanneer we op Pandipieri (zo heet het project waar mijn twee leuke reismaatjes, Eef en Sharon, en ik naartoe gaan) aankomen, mogen we eerst op verschillende kleine projecten meelopen. Voor de geïnteresseerden, op http://www.pandipieri.nl kun je zien dat er nogal veel uiteenlopende projecten zijn. Tijdens deze introductie hebben we de kans om te bekijken wat ons aanspreekt, zodat we iets leuks kunnen uitzoeken. Wat ik concreet ga doen is dus nog even een verassing. Wel heb ik – lekker Nederlands – een paar lijstjes gemaakt die jullie misschien duidelijk maken hoe ik dit avontuur tegemoet ga.

Ik ga naar Kenia en wil zeker doen:

•  Een heel andere cultuur ontdekken en hierin echt meedoen
  • Mijn steentje bijdragen aan een project met kinderen als doelgroep
  •  Hopelijk met kleine dingen van meerwaarde zijn voor het project, hopelijk vooral met daden in plaats van geld. Wel wil ik graag het geld dat ik over heb gebruiken om spullen aan te schaffen die op het project nodig zijn.
  • Veel leren van alle nieuwe mensen die ik daar zal leren kennen
  • Lol maken en het heel gezellig hebben met de lokale bevolking en natuurlijk met mijn reisgenootjes
  • Genieten van Keniaans eten

Terwijl ik al deze dingen doe zal ik natuurlijk goed oppassen en genoeg van me laten horen. En ja, Jasper, dit kost wat. Maar ik weet zeker dat ik er geweldige herinneringen voor terugkrijg.

Ik ga naar Kenia en ik neem (onder andere!) mee:

• Visum: sinds vorige week is mijn paspoort eindelijk niet meer zo leeg :) Vanaf half drie konden we het visum ophalen bij de Keniaanse ambassade en stipt om half drie hadden we het ook in handen! Er doen zich slechtere verhalen de ronde over de Keniaanse punctualiteit.
  • Mijn twee reisgenootjes, Eef en Sharon. Deze meiden heb ik ontmoet via DARE2GO en ik weet zeker dat wij samen een superleuke tijd gaan beleven.
  • Reisstekkers: Dankjewel dat ik deze mag lenen, Rita! Zo kan ik iedereen een beetje op de hoogte houden.
  • Zenuwen, check. Mijn eerste verre reis is natuurlijk niet zorgeloos. De reis op zich vind ik al behoorlijk spannend en de onrust in Kenia maakt het er niet beter op.  Gelukkig ben ik samen met Sharon en Eef en woont er bij het project een Nederlandse vrouw die heel goed weet wat wel en niet veilig is en ons daar ook goed mee kan helpen. Hakuna matata dus.
  • Een glimlach: Behalve zenuwachtig ben ik ook erg enthousiast over de reis. Dit wil ik al zo lang en nu gaat het bijna gebeuren :)
  • Zonnebrand factor 50: over het weer in Kisumu zal ik zeker niet klagen!
  • Een mooie ervaring bij stichting Sonshine. Hier hebben Sharon, Eef en ik een dagje meegelopen, omdat het belangrijk is om te beseffen dat er in Nederland ook mensen zijn die het moeilijk hebben. Ik heb het hier erg goed gehad! (voor meer info, zie http://www.sonshine.nl)

Ik ga naar Kenia en moet nog regelen:

• Swahilikennis: ik weet nu al dat dat voor vrijdag niet gaat lukken, dus ik denk dat ik hier in Kenia zelf maar mee aan de slag ga. Dat lijkt mij ook een stuk makkelijker, want waarschijnlijk spreek ik de basiszinnetjes die ik wél ken nogal afwijkend uit.
  • Ideeënmapje: ik ben bezig om een mapje te maken, waarin ik (in het Engels, Swahili gaat nooit lukken!) beschrijf wat voor een leuke dingen je allemaal met kinderen zou kunnen doen of wat ik zelf vroeger veel heb gedaan. Dan kan ik ter plekke kijken waar er materiaal voor is en waar de kinderen misschien plezier aan kunnen beleven. Na afloop wil ik het boekje op Pandipieri laten, zodat men de succesvolle ideeën daar misschien nog eens kan gebruiken. Voorbeelden van dingen die er al in staan zijn het spel ‘iemand is hem niemand is hem’ en het recept voor pannenkoeken. Ik heb op een ander blog gelezen dat dit (volgens mij wel ergens anders in Afrika) een groot succes was en dat meteen het hele dorp kwam eten. Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken.
  •  Emailadressen! Deze heb ik nodig om twee redenen: ten eerste heb ik twintig mensen nodig die online een korte vragenlijst zouden willen invullen voor mijn reis en na mijn reis. DARE2GO kan dan kijken of ik invloed op mijn omgeving heb gehad. Vrijwilligers? Ten tweede heeft reislogger.nl de mogelijkheid om een maillijst aan te maken. Als ik dan een stukje heb geschreven, krijgen de mensen op de lijst automatisch een mailtje. Dus ben je me na deze lange tekst nog steeds niet beu, laat het dan even weten!

Groetjes, Fleur

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjan Grootendorst:
    2 juli 2014
    Prachtige plannen!! Zorg goed voor je zelf en je maatjes!
  2. Merve:
    2 juli 2014
    Heel erg veel succes en veel plezier Fleur!
  3. Rita en Mario:
    2 juli 2014
    Hi Fleur, want leuk dat je blog bijhoudt. Nu al super leuk om te lezen. Dappere meid, leef, voel, proef, ervaar, have fun, take care! Hele dikke knuffel van Mario y Rita
  4. Willy en mariet:
    2 juli 2014
    Ha fleur, heel veel plezier! Goede reis en we zijn benieuwd naar je verhalen.
    groet, willy en mariet
  5. Inge:
    2 juli 2014
    Mooie doelen en goede voornemens om naast je doelen te genieten! We gaan je zeker volgen!
    Liefs Sven, Inge, Lars, Emmelie en Stan
  6. Tony:
    2 juli 2014
    Wat leuk Fleur, geniet ervan! Het wordt een mooie ervaring die je nooit zal vergeten en heel veel van gaat leren! Groetjes trotse neef Tony
  7. Sjak:
    Hoi Fleur,
    Zo te zien heb je het echt goed voorbereid(niet anders verwacht)! Leuk om te zien wat je allemaal graag wilt doen in Kenia. En wat kan je je verhaal trouwens leuk schrijven.
    Heel veel plezier en geniet ,we gaan je zeker volgen!
    Dikke knuffels van ons allemaal uit Maarsbergen natuurlijk ook van oma!!!
  8. Arris Hardeman:
    3 juli 2014
    Fleur ga volop genieten en doe inderdaad voorzichtig. Zorg er tevens voor,dat wij geen "Robert ten Brink bus" met Kerstmis zien voorrijden in Utrecht. Het ga je goed en kom veilig weer terug.
  9. Cocky:
    3 juli 2014
    Lieve Fleur, Heel veel plezier, geniet van zo'n prachtige reis. Eng maar ook hartstikke leuk en spannend. Ga je blog goed volgen kunnen wij via jou ook een kijkje in Kenia nemen. Ben trots op jou , dat je zo'n avontuur aandurft. Pas goed op jezelf , goede reis en geniet. liefs Cocky
  10. Arris Hardeman:
    3 juli 2014
    Fleur, ik kijk uit naar jouw prachtige gedocumenteerde reisverslag met veel schitterende foto's, zoals jij dat kunt.
    Respect voor jouw grote avontuur en het goede werk. Doe alles veilig en geniet van het land en de mensen daar. Kom weer veilig met veel kleurrijke ervaringen terug naar Utrecht.
    Ik ga jou zeker volgen. Dikke kus Arris
  11. Pascalle:
    3 juli 2014
    Veel plezier! En succes vandaag met inpakken!
  12. Fleur:
    3 juli 2014
    HOI iedereen! Heel erg bedankt voor alle leuke reacties en ik houd jullie op de hoogte :) Tony, ik heb je een uitnodiging gestuurd voor de maillijst. Wat je ook kan doen is een adres invullen in het vakje onder 'laatste reisverhalen'. Leuk dat jullie met mij meeleven! Groetjes, Fleur
  13. Gerda:
    4 juli 2014
    Hoi Fleur, wat goed van je om dit avontuur aan te gaan. Geweldig om andere culturen te leren kennen ( ik spreek uit ervaring) pas goed op jezelf en geniet!
    Als je nog iemand nodig hebt om een vragenlijst in te vullen....of moet het iemand zijn die jou heel goed kent??
    Goede aankomst veel groetjes Gerda uit Ede
    L
  14. Jan en Nelleke:
    5 juli 2014
    Dag lieve nicht,

Wat een avontuur! Spannend en leerzaam. Wij hopen dat je een hele goede tijd tegemoet gaat en zien uit naar je verhalen.
    Lieve Fleur, pas goed op jezelf!

Groetjes van Jan en Nelleke
  15. Maaike:
    6 juli 2014
    Hai Fleur,

Het grote avontuur is begonnen en ik weet zeker dat je hier hele mooie en warme (ook letterlijk:)) herinneringen aan over zal houden. Stoer hoor!

Geniet!
    Maaike
  16. Koos Stolte:
    6 juli 2014
    Hoi Fleur,
    Ik hoop dat je er een fantastische tijd zal hebben, pas goed op jezelf en geniet er vooral van.
    Liefs,
    Toos
  17. Guus Peek:
    8 juli 2014
    Ha Fleur,

Ik wens je heel veel succes in Kenia. Je blog staat onder m'n favorieten, dus die check ik regelmatig. Ik kijk uit naar je verhalen.

Guus Peek
  18. Karin:
    8 juli 2014
    Hoi Fleur.

Op dit moment ben je al aangekomen in Kenia. Wij wensen je daar een onvergetelijke mooie tyd toe. We gaan zeker je reisverhalen volgen. Ben zelf 25 jaar geleden daar geweest en vond het geweldig. Heel veel plezier en mooie ervaringen!!!

Groetjes van je familie uit Nijkerkerveen